درباره تفاوت های ماهی تازه و منجمد چه میدانید؟

0

درباره تفاوت های ماهی تازه و منجمد چه میدانید؟

ماهی یکی از وعده های اصلی هر سفره ی ایرانی است ، چه در قلیه و غذاهای محلی مختلف استفاده شود و چه به صورت سرخ شده یا سوخاری و به شیوه های مدرن تر. بارها شنیده ایم که مصرف ماهی تازه بهتر از ماهی منجمد است اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا ماهی تازه گزینه ی مناسب تری است؟ در این مقاله با تفاوت های ماهی تازه و منجمد آشنا می شوید و می توانید درباره ی مزایای مختلف ماهی تازه ازجمله ظاهر، طعم و خواص اطلاعات جامعی کسب کنید. همچنین در انتها شما را با مهم ترین نکات برای نگه داری ماهی آشنا می کنیم.

آینده منجمد است!

بطور کلی در جهان امروز استفاده از غذاهای منجمد و یخ زده تبدیل به معضلی همه گیر شده بطوری که کارشناسان سلامت در تمام دنیا از شعار ( آینده منجمد است) برای مقابله با غذاهای غیر تازه و منجمد استفاده می کنند تا مردم را به سمت خوردن غذاهای تازه با طراوت بیشتر و طبیعی تر دعوت کنند.ماهی هم از این مسئله مستثنی نیست وحتی نوع منجمد آن به دلیل شرایط نگه داری مخصوصش طرفداران بیشتری دارد. اما دلایل بزرگی وجود دارند که شاید با دانستن آنها شما هم ترغیب شوید ماهی تازه را جایگزین نسخه ی منجمد آن کنید!

باید بدانیم که منظور از ماهی منجمد شده ماهی است که چندین ماه در سردخانه ها نگه داری می شود وتازگی و بافت اصلی خود را از دست می دهد.در بیشتر موارد هدف از این کار نگه داری ماهی برای فصل هایی است که ماهی کمتری در بازار یافت می شود تا در فصول دیگر با قیمت بیشتری به فروش برسد و سود بیشتری نیز برای افراد داشته باشد. در این سیاست، اهمیتی به کیفیت محصول داده نمی شود و تمرکز روی اهداف اقتصادیست.

بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر روغن ماهی

چرا ماهی تازه؟!

1. اولین تفاوت عمده ی ماهی تازه و ماهی فریز شده در خصوصیات فیزیکی این دو مشخص می شود.ماهی منجمد بوی زننده ی شدیدی دارد،تکه های باله یا پوست نامنسجم است و به راحتی از هم پاشیده می شوند و این عوامل منجر به کاهش کیفیت محصول می شوند.ماهی تازه دارای چشم های شفاف و کمی برآمده و پوستی براق و مستحکم است .

به علاوه آبشش هایی به رنگ قرمز روشن دارد وبه همین علت بوی بد قوی و زننده ای ندارد. تمام این موارد باعث می شوند ماهی گوشتی خوشرنگ تر با بافت منسجم تری داشته باشد که در نهایت کیفیت آن را بالا می برد و میتوان غذای دلپذیری با آن طبخ کرد که همه از شکل ظاهری،مزه و بوی آن لذت ببرند.از آنجا که بو و مزه ی بهتر به معنای مصرف بیشتر ماهی و رسیدن مواد مغذی موجود در آن به بدن ،مخصوصا در کودکان، است ،پس بهتر است حین خرید به این خصوصیات توجه کنید.

2. دومین تفاوتی که منجر به برتری ماهی تازه می شود خواص تغذیه ای آن است. طبق تحقیقات علمی  ماهی تازه دارای امگا 3 و اسید های چرب مفید بیشتری نسبت به ماهی منجمدی ست که مدتها در سردخانه نگهداری شده است.

امگا 3 یکی از مهم ترین منابع مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت مغز ،کنترل وزن و عملکرد کبد مفید است ودر صورت مصرف مقادیر کافی، می تواند از ابتلا به بعضی سرطان ها جلوگیری کند.همچنین ماهی منجمد شده بدلیل از دست دادن آب موجود، حاوی مقادیر کمتری از ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب است که ارزش تغذیه ای آن را پایین تر می آورد.

3. علاوه بر این ها ،انجماد می تواند به صورت غیر مستقیم باعث افزایش احتمال عفونت های باکتریایی شود زیرا اگر ماهی منجمد شده به خوبی یخ زدایی نشود احتمال خام ماندن آن قسمت های منجمد در حین پخت بیشتر است و احتمال بروز بیماری های عفونی ناشی از با باکتری هایی مانند شیگلا، سالمونلا و کلستریدیوم افزایش می یابد.

اکنون  متوجه شدیم که ماهی تازه چه برتری نسبت به نوع منجمد آن دارد. ممکن است بپرسید با وجود این مسائل، چگونه می توانیم ماهی را مدت طولانی تری نگه داری کنیم؟

بیشتر بخوانید:تشخیص ماهی تازه از فاسد!

چگونه ماهی را تازه نگه داریم؟

با اینکه بهترین راه استفاده ، خرید صید روز به اندازه ی مصرف و تهیه غذا در همان روز است ،استفاده از روش صحیح انجماد و یخ زدایی در خانه کمک می کند ماهی تازه شما خصوصیات خود را حفظ کند و به آینده ی غم انگیز ماهی های فاسد و مانده دچار نشود!

اولین قدم این است که به جای خرید ماهی منجمد و دوباره فریز کردن آن،ماهی را تازه بخرید و با روش مناسب در خانه فریز کنید.به این صورت که ماهی را به خوبی تمیز کنید. سر، پولک ها ، باله ها و دم و تمام قسمت های اضافی را جدا کنید. هرچه ماهی بهتر پاک شود احتمال تازه تر ماندن آن بیشتر است.در صورتی که ماهی بزرگ است آن را به قطعات کوچک تبدیل کنید و سپس بسته بندی کنید. ماهی بسته بندی شده را در قسمت های عقب تر طبقات فریزر که دما کمتر است نگه داری کنید.دقت کنید که بهتر است ماهی بیش از یک ماه در فریزر نگه داشته نشود چون عملاً تمام اتفاقات بدی که توضیح دادیم برای آن می افتد و جواب دلخواه را نخواهید گرفت. پس راه صحیح تر این است که براساس نیاز ماهیانه خود خرید کنید.

برای یخ زدایی مناسب نیز میتوانید ماهی را با بسته بندی برای چند ساعت در آب سرد بگذارید یا با روش صحیح در مایکروویو یخ زدایی کنید. فراموش نکنید که ماهی یخ زدایی شده را تا 24 ساعت استفاده کنید تا فاسد نشود و دوباره بسته را به فریزر باز نگردانید.یخ زدایی کامل و صحیح می تواند از بروز عفونت های باکتریایی که در ابتدای مطلب اشاره شد جلوگیری کند.

در انتها، لازم به یادآوری است که سعی کنید شعار مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی را جدی بگیرید.با استفاده از مواد اولیه تازه  مانند گوشت و سبزیجات روز، با بدن خود مهربان تر باشید و سلامتی را به خانه خود بیاورید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.