ارزش میلیونی کیسه شنای میش ماهی

0

جالب است که بدانید یکی دیگر از عجایب خلیج فارس داشتن ماهی به نام میش ماهی است. این ماهی از خانواده شوریده ماهیان بوده و یک ماهی باارزش خلیج فارس محسوب می گردد.

آیا می دانید که کیسه شنا اندامی است که در اکثر ماهیان وجود دارد واز آن  برای حفظ حالت شناوری و تغیر عمق خود در آب استفاده می کنند. گاهی هم این اندام در عمل شنوایی، تنفس یا تولید صدا بکار می رود. این کیسه پر از گاز است. ماهی در ابتدا تولد، هوادر کیسه شنای خود ندارد اما وقتی که کیسه زرده ماهی در حال جذب شدن است، نوزاد ماهی به سطح آب آمده واز طریق لوله گوارش و مجرایی به نام پنوماتوفور که بین لوله گوارش وکیسه شنا قرار دارد، هوا وارد کیسه شنا می شود. حدود یک هفته بعد ممکن است که مجرای پنوماتوفور بسته شود و یا تا آخر عمر باز باقی بماند. دسته ای از ماهیان که ارتباط کیسه شنای آ نها با لوله گوارش تا آخر عمر بر قرار است را فیزوستوم ( کیسه شنای باز) و گروهی را که در آ ن ها این ارتباط فقط در دوران نوزادی برقرار است وبعدا مجرای پنوماتوفور بسته می شود را فیزوکلیست ( کیسه شنای بسته) می نامند. ماهیان فیزوکلیست اکثرا دریا زی هستند.

یکی از وظایف کیسه شنا، نزدیک کردن وزن مخصوص(چگالی) بدن ماهی به وزن مخصوص آب است. به دلیل زیاد بودن چگالی آب دریا نسبت به آب شیرین، ماهی و سایر اشیای موجود در آب دریا تمایل بیشتری به شناوری به سمت بالا دارند وبه همین دلیل است که کیسه شنا در ماهیان آب شیرین بزرگ تر است . کیسه شنا به طور متوسط حدود 5% حجم بدن ماهیان دریایی وحدود 7% حجم بدن ماهیان آب شیرین را به خود اختصاص می دهد. البته وجود یا عدم وجود کیسه شنا واندازه آن به اکولوژی وعادات زندگی ماهی بستگی دارد. ماهیان کفزی کیسه شنای کوچک دارند یا به طور کلی فاقد کیسه شنا هستند و چگالی بعضی از آنها تا5% از چگالی آب دریا بیشتر است.

وجود کیسه شنا در بدن میش ماهی که در صنایع پزشکی و دارویی کاربرد دارد موجب ارزش اقتصادی زیاد این گونه از ماهیان شده است. کیسه شنای میش ماهی که در زبان محلی یه آن پوتون یا توپی می گویند یک منبع با ارزش است که دارای اهمیت صادراتی است. این محصول هنوز داخل کشور کارائی چندانی ندارد و بفروش نمی رسد و تمام آن صادر می گزدد. کیسه شنای میش ماهی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و یا کشور پاکستان قاچاق می شود.

کیسه شنایی داخل شکم میش ماهی کر بسیار ارزشمند است و در صنایع پزشکی و داروسازی استفاده دارد، از همین رو هر کیلو این کیسه شنا ( بعضی از ماهی ها حامل کیسه ۴۰۰ گرمی  می باشند) ارزش ریالی بالا و میلیونی دارند. شایان ذکر است که بیشترین میزان صید میش ماهی در آب های ساحلی جاسک انجام می شود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.