اهمیت استفاده از گوشت آبزیان از دیدگاه قرآن و روایات

0

خداوند متعال  در آیه 14 سوره نحل می فرماید:

و هم او خدایی است که دریا را برای شما مسخر کرد تا از گوشت تر و تازه ماهیان حلال آن تغذیه کنید و از زیورهای آن مانند دُر و مرجان استخراج کرده و تن را بیارایید و کشتی ها را در آن روان بینی که سینه آب را می شکافند تا به تجارت و سفر رفته پس از فضل خدا روزی طلبید و باشد که شکر خدا را بجای آورید.

علاوه بر آیات صریح قرآن، روایات فراوانی نیز مسلمانان را به استفاده از گوشت ماهی ترغیب نموده است . این امر گویای توجه امامان و رهبران دینی به این منبع عظیم پروتئین حیوانی است . تعدادی از این روایات را یادآور می شویم.

ابراهیم بن عبدالحمید از موسی بن جعفر (ع) چنین نقل کرده است:

بر شما باد به خوردن گوشت ماهی ، اگر بدون نان خوری تو را کفایت می کند ( یک غذای کامل است ) و اگر با نان خوری گواراست و سنگینی در معده ندارد و آسان دفع می شود.

و نیز آن حضرت در جای دیگر می فرماید : خوردن گوشت ماهی تازه موجب آب شدن چربی های چشم می شود و از کوری جلوگیری می کند.

عبداله بن جعفر حمیدی می گوید: یکی از یاران امام موسی بن جعفر (ع) نسبت به بیماری خون و صفرا اظهار ناراحتی کرد و جهت مداوا نامه ای بدین وصف به آن حضرت نوشته و راه درمان را جویا شد: اگر حجامت کنم صفرا در من به جوش می آید و اگر آن را به تاخیر اندازم فشار خون آزارم می دهد. حضرت در پاسخ وی نوشت حجامت کن و ماهی تازه بصورت کباب میل کن. آن شخص برای بار دوم از آن حضرت توضیح خواست و ایشان فرمودند : بعد از حجامت ماهی کبابی را با نمک  وآب تناول کن.

Leave A Reply

Your email address will not be published.