تمام آنچه که باید درباره خشک کردن میگو و طرز تهیه میگو خشک بدانید!

0

همان طور که میدانید میگو از جمله مواد غذایی بسیار محبوب به شمار میرود که در شکل ها و انواع مختلفی وجود دارند . وقنی اسم از میگو به میان می آید طعم و رنگ و بوی غذاهای خوشمزه ای که می شود با آن تهیه کرد جلوی چشم مان می آید . یکی از انواع میگو که خیلی خوشمزه و پرطرفدار می باشد میگو خشک است . میگو خشک که به سوخاری میگو نیز سناخته شده است علاوه بر ایران در کشورهای آسیایی ، اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و به دلیل خواص و فوایدی که دارد یه عنوان یک محصول گران قیمت و لوکس مثل خاویار شناخته شده است و در رستوران ها و هتل های چند ستاره سرو می شود .

میگو خشک در ایران در شهرهای حاشیه خلیج فارس مثل بوشهر و بندرعباس فرآورده و تهیه می شود و به طور عمده به سایر نقاط کشور ارسال می شود . میگو خشک گوشت صورتی دارد و بسیار خوشمزه است . میگو خشک بر خلاف میگوی تازه بو و طعم آزار دهنده ندارد .

خواص میگو خشک و نقش آن در سلامتی انسان غیر قایل انکار است . مصرف میگو خشک برای پیش گیری از انواع سرطان ، ضد فشار خون ،ضد آلزایمر ، ضد کم خونی و پایین آواردن کلسترول مفید است. همچنین میگو خشک دارای امگا3 و فسفور می باشد.

بیشتر بخوانید : علایم و نشانه های فاسد بودن میگو

 

برای خشک کردن میگو روش های مختلفی وجود دارد . میگو ی تازه را پس از صید شدن ، و شستن خشک می کنند .

3 روش تهیه و خشک کردن میگو

1) در روش اول میگو را در آب میجوشانیم و به آن نمک میزنیم ، سپس در یک سبد بزرگ ریخته آبکش میکنی . پس از آن از جایی آویزان میکنیم و نمک به آن میپاشیم و در معرض نور آفتاب قرار می دهیم تا خوب خشک شود .

2) در این روش میگو را در یک ماهیتابه بزرگ ریخته و مقدار کمی نمک به آن می پاشیم .سپس به مدت 5 الی 10 دقیقه تفت می دهیم و پس از آن زیر نور آفتاب میگذاریم تا خشک شود .

3) در روش سوم پس از شستن میگوی تازه ، آن را با پوست و سر در یک قابلمه درون آب میجوشانیم و نمک زیادی به آن می زنیم . به مدت 20 دقیقه جوش می دهیم تا زمانیکه میگو به رنگ نارنجی در بیاید . پس از پختن میگو ، آن را آبکش کرده و میگذاریم تا خوب آفتاب بگیرد . هر روز باید میگو را جابه جا کنیم به طوریکه هر دو طرف آن خوب خشک شود و آفتاب بگیرد .

هنگامی که میگو خوب خشک شد ، برای تمیز کردن آن را در تور پارچه ای میریزیم و میبندیم و به آرامی به زمین می زنیم تا پوست خشک شده آن به راحتی از گوشت جدا شود .

بیشتر بخوانید : دانستنی هایی در ارتباط با میگو

 

میگو خشک به شکل های مختلفی تهیه و مصرف می شود ، از جمله :

  • بسیاری میگو خشک را به شکل آجیل مصرف می کننند . در خیلی از کشورهای اروپایی میگو خشک در آجیل فروشی ها به عنوان آجیل به فروش می رسد   و به عنوان پیس غذا در کنار نوشیدنی سرو می شود .
  •   همچنین از میگو خشک برای تهیه انواع غذاهای جنوبی مثل هواری میگو ، چلو خورشت میگو، خوراک میگو ، قلیه میگو و میگو پفکی استفاده می شود. به دلیل اینکه میگو خشک خیلی شور است ، قبل از مصرف باید آن را به مدت 24 ساعت در آب سرد خیسانده و در یخچال نگهداری کنیم .
  •  پس از خیساندن میگوخشک می توانیم با چرخ کردن میگوی خیس شده ، انواع غذا های خوشمزه مثل کتلت میگو ، شامی میگو   ، کباب کوبیده میگو ، و فلافل میگو تهیه کنیم .
  •  علاوه بر آن از میگوی خشک شده در انواع سالاد ها و به عنوان طعم دهنده نیز استفاده می شود .
Leave A Reply

Your email address will not be published.