درباره کشنده ترین جانور دریایی چه میدانید ؟!

0

ماهی فریال که با نام های دیگری نظیر خروس ماهی و ماهی گورخری  نیز شناخته شده است ، چندمین گونه از خانواده بزرگ خطرناک ترین ماهی ها که همان عقرب ماهی است محسوب می شود . بهتر است که بگوییم فریال نام محلی عقرب ماهی در جنوب کشور است .

به طور کلی 12 گونه متفاوت از ماهی فریال یا عقرب ماهی وجود دارد .عقرب ماهی ها  طول عمر متفاوتی داشته و بین 5 تا 15 سال متغیر است . یک نکته جالب درباره عقرب ماهی ها یا ماهی فریال ، پیچیده بودن روابط دوستانه و جفت گیری بین جنس های نر و ماده این ماهی ها است .

زیستگاه عقرب ماهی

عقرب ماهی بیشتر در سواحل مرجانی ، صخره ای و تالاب ها یافت می شوند و معمولا در عمق 50 متری از سطح دریا یافت می شوند اما در برخی موارد تا عمق 300 متر نیز مشاهده شده است . عقرب ماهی این جانور زهرآلود خطرناک معمولا خود را در گل و لای های موجود در بستر دریا پنهان می کند و به محض نزدیک شدن انسان یا هر شکارچی دیگر ، نیش زهرآلود خود را به بدن آن وارد می کند  .

 شکل ظاهری عقرب ماهی

ماهی فریال  در رنگ ها  و اندازه بسیار گوناگونی یافت می شوند .

به لحاظ اندازه و سایز ، عقرب ماهی طولی بین 5 تا 45 سانتی متر داشته و وزنشان نیز بین 0.025 تا 1.3 کیوگرم متغیر است .عقرب ماهی معمولا در رنگ های قهوه ای یا خرمایی متمایل به قرمز یافت می شوند و نوارهای سفید رنگی نیز روی سر و بدنشان وجود دارد.

بیشتر بخوانید : آیا چیزی درباره زشت ترین موجود دنیا میدانید؟

 

زهر عقرب ماهی ، یک کشنده واقعی

از آنجا که عقرب ماهی از ناحیه ستون فقرات باله خود قادر به ایجاد زخم های فوق العاده دردناک اما به ندرت کشنده است ، اکثرا به عنوان یک موجود زهر آگین و خطرناک و گاها کشنده مسحوب می شود .

در حالت عادی باله های عقرب ماهی بسته و در اطراف بدن خود جمع می کند ، اما در حالت اضطراب و به محض احساس خطر ، باله های خود را باز میکند  و در صورتیکه احساس خطر را به شدت حس کند حالت دفاعی گرفته و با کمک ستون فقرات پشتی خود آماده حمله می شود . عقرب ماهی سمی و زرآلود است اما سم و زهر آن  فقط در صورتیکه مستقیما به داخل خون تزریق شود تاثیر دارد و اگر در صورت سهل انگاری یا حواس پرستی خورده یا نوشیده شود ، بی تاثیر است .

اکثر عقرب ماهی های بزرگسال ، به شدت منزوی بوده و تمایل ندارند خانه خود را با دیگر گونه های یکسانه یا متفاوت  شریک باشند ، و در صورت نزدیک شدن سایر گونه ها به آشیانه آنها ، حالت دفاعی گرفته و آماده حمله می شوند .

همانطور که از اسم عقرب ماهی مشخص است ، آنها شارچی هایی ترسناک و بسیار خطرناک است . جنس نر عقرب ماهی نسب به ماده ، خشن تر و سمی تر است .

ماهی فریال یا عقرب ماهی در آب

تغذیه عقرب ماهی

شاید برایتان جالب باشد که این شکارچی های ترسناک و بالفطره از چه چیزی تغذیه می کنند ؟!

به طور معمول عقرب ماهی از میگو و خرچنگ و بیش از 70 گونه ماهی های مختلف تغذیه می کند .  شاید برایتان جالب باشد که بدانید عقرب ماهی قادر است تا 30 برابر بیشتر از حجم معده خود غذا بخورد !

تولید مثل در عقرب ماهی

بیشترین میزان فعالیت عقرب ماهی به هنگام شبانه و موقع تاریکی هوا می باشد .

اخیرا تحقیقاتی در اقیانوس آرام انجام شده است  که نشان می دهد به هنگام جفت گیری عقرب ماهی ، این جنس نر است که اقدام می کند .

جنس نر برای جذب عقرب ماهی ماده ، ستون فقرات و باله های خود را به نمایش میگذارد تا هم رقیب را از خود دور کرده و هم نظر جنس ماده را به طرف خود جلب کند . عملیات جلب نظر عقرب ماهی ماده شاید چندین روز این روند را طی کند تا بالاخره جنس ماده برای جفت گیری به عقرب ماهی نر بپیوندد .

عقرب ماهی ماده در هر جفت گیری حدودا تا 1500 تخم میگذارد که در مدت زمانی کوتاه تبدیل به لارو می شوند . ( بین 24 الی 36 ساعت ) .  مدت زمانی که طول میکشد تا لارو ها به اندازه میکروسکوپی برسند حدودا 25 الی 30 روز است . پس از آن چیزی حدود سه ماه زمان میبرد تا لارو به عقرب ماهی کوچک تبدیل شود .

بیشتر بخوانید : دلقک ماهی خلیج فارس

 

 آیا میدانید چه چیزی زندگی عقرب ماهی را تهدید می کند ؟!

کوسه ها ، ماهی های قورباغه ای  ، مار ماهی ، شاه ماهی و سایر عقرب ماهی ها از جمله شکارچیانی هستند که زندگی عقرب ماهی را تهدید کرده و از آن تغذیه می کنند . هر چند عقرب ماهی در برابر این شکارپیان از تیغ و خارهای سمی خود استفاده کرده و آنها را نیش می زند .

عقرب ماهی پریشان در آب

آیا گوشت عقرب ماهی قابل خوردن است ؟!

همانطور که قبلا اشاره کردیم در صورت خوردن عقرب ماهی فرد دچار مسومیت نمی شود و در صورتیکه عقرب ماهی به شکل صحیح فیله شود و پوست آن از گوشت جدا شود قابل خوردن است .

آیا عقرب ماهی برای نگهداری در آکواریوم مناسب است ؟!

در کمال ناباوری ، عقرب ماهی یکی از مناسب ترین ماهی ها برای نگهداری در آکواریوم است اما بهتر است  در یک آکواریوم با فضای بزرگ و تعداد کمی ماهی نگهداری شود. عقرب ماهی یا فریال یا همان خروس ماهی  جز ماهی های مقاوم و مساعد برای نگهداری  در آکواریوم است .

آیا نیش عقرب ماهی باعث مرگ می شود ؟

همانطور که اشاره کردیم نیس عقرب ماهی به شدت زهرآلود است و فریال به عنوان کشنده ترین جانور سمی دریایی شناخته شده است .

معمولا پس از نیش زدن عقرب ماهی ، بدن فرد فلج شده و در برخی مواقع به مرگ نیز منجر می شود هر چند بسیار به ندرت این اتفاق می افتد . *معمولا پس از نیش زدن دردی غیر قابل توصیف و فوق العاده دردناک به فرد دست می دهد و می توان با روش هایی مثل زدن آمپول ضد زهر عقرب ماهی ، سریع رساندن فرد به بیمارستان ، حمام آب گرم با دمای فوق العاده بالا و …  درد را کاهش داد و اثر زهر را خنثی کرد .

Leave A Reply

Your email address will not be published.