هر آنچه باید درباره خواص روغن ماهی بدانید!

0

روغن ماهی یکی از مکمل های غذایی است که به طور رایج مصرف می شود . روغن ماهی سرشار از امگا 3 هست که برای سلامتی  انسان بسیار مفید است و خواص زیادی دارد .

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به ماهی علاقه ندارید یا  ماهی های چرب زیادی مصرف نمی کنید ، مصرف مکمل روغن ماهی می تواند به شما کمک کند تا اسیدهای چرب امگا 3 را به اندازه کافی دریافت کنید.

با ما همراه باشید تا با 10 خواص شگفت انگیز روغن ماهی و تاثیر غیر قابل انکار آن بر سلامتی انسان آشنا شوید.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی، چربی یا روغنی است که از بافت بدن ماهی استخراج می شود.علت آنکه بسیاری از متخصصان و همچنین سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند حداقل هفته ای دو بار ماهی بخورید، این است که اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی، خواص و مزایای خیلی زیادی برای سلامتی انسان از جمله محافظت از بدن در برابر خیلی از بیماری ها ، دارند .

حدودا  30 درصد روغن ماهی از امگا 3 و 70 درصد باقی مانده از چربی های دیگر تشکیل شده است. به علاوه، روغن ماهی ، معمولا حاوی ویتامین A و D است.امگا 3 موجود در روغن ماهی مزایای سلامتی بیشتری نسبت به امگا 3 در بعضی از منابع گیاهی دارد .

بیشتر بخوانید : 11 خواص بی نظیر ماهی سالمون

 

خواص شگفت انگیز روغن ماهی :

1.بهبود و محافظت از سلامت قلب

بیماری های قلبی از علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان می باشد . مطالعات نشان می دهد که افرادی که به میزان بیشتری ماهی مصرف می کنند ، به نسبت کمتری به بیماری قلبی مبتلا می شوند . تاثیر و مزایای روغن ماهی بر سلامت قلب عبارتند از:

  •  سطح کلسترول : روغن ماهی می تواند سطح کلسترول خوب بدن را افزایش دهد.
  • تری گلیسیرید: همچنین روغن ماهی باعث کاهش سطح تری گلیسیرید در حدود 15-30٪ می شود .
  •  فشار خون: مصرف روغن ماهی حتی در مقادیر کم ، به کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند، کمک می کند .

با وجود آنکه مکمل های روغن ماهی می تواند بسیاری از عوامل بروز حمله قلبی را بهبود بخشد ، اما نمی تواند از حملات قلبی یا مغزی جلوگیری کند .

2.کمک به درمان برخی اختلالات روانی

مغز انسان تقریبا 60٪ چربی تشکیل شده و اکثر این چربی ها اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بنابراین، امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است.برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که دارای اختلالات روحی خاص هستند ، از سطح امگا 3 پایین تری برخوردار هستند .

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی می توانند علایم مرتبط با برخی از اختلالات روانی را کاهش دهد و از شروع آنها جلوگیری کند.علاوه بر این، مصرف مکمل روغن ماهی در دوز و مقادیر بالا ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را نیز کاهش دهد.

3.کمک به کاهش وزن

چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر ، از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش دهد . مکملهای روغن ماهی ممکن است ترکیبات بدن و عوامل خطر بیماری قلبی را در افراد چاق بهبود بخشد. مکمل های روغن ماهی در صورتی که با ورزش و رژیم غذایی همراه باشد ، می تواند باعث کاهش سایز دور کمر و همچنین کاهش وزن شود.

4. بهبود و محافظت از سلامت چشم و بینایی

چشم انسان نیز همانند مغز ، به چربی های امگا 3 وابسته هستند. شواهد نشان می دهد که در افرادی که امگا 3 را به میزان کافی دریافت نمی کنند خطر ابتلا به بیماری های چشم افزایش می یابد.خوردن ماهی به جلوگیری از بیماری های چشم کمک می کند. با این حال، مشخص نیست که آیا مکمل های روغن ماهی نیز همان تاثیر را داشته باشند .

5.کمک به کاهش التهاب

التهاب ، راه ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ، بیماری ها و نشان دهنده ی درمان آسیب های بدن است.از آنجایی که روغن ماهی خواص ضد التهابی دارد ، به درمان التهاب مزمن می تواند کمک کند. روغن ماهی دارای اثرات ضد التهابی قوی است و می تواند به کاهش علائم بیماری های التهابی، به ویژه آرتریت روماتوئید کمک کند.

امگا 3  موجود در روغن  ماهی

بیشتر بخوانید : جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف ماهی

6.کمک به داشتن پوستی سالم

پوست انسان به عنوانی یکی از مهم ترین قسمت ها در بدن انسان، حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 است.سلامت پوست انسان می تواند در طول زندگی شما، به ویژه در هنگام پیری و یا به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، کاهش یابد. مکمل های روغن ماهی می توانند به حفظ سلامت پوست و بهبود آن کمک کنند.

 7. بهبود بارداری

امگا 3 برای رشد و پیشرفت اولیه ضروری است. بنابراین، امگا 3 به اندازه کافی در دوران بارداری و هنگام تغذیه با شیر مادر برای مادران اهمیت زیادی دارد.اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و پیشرفت زودرس نوزادان حیاتی است. مکملهای روغن ماهی در مادران یا نوزادان ممکن است هماهنگی دست و چشم را تقویت کنند.

8.کاهش چربی کبد :

بیماری کبد چرب در افراد چاق رایج است. مکملهای روغن ماهی به کاهش چربی کبد و علائم بیماری کبدی چرب غیر الکلی می توانند کمک کنند.

9.بهبود علایم افسردگی:

مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی و مکمل های امگا 3 علائم افسردگی را بهبود می بخشد.مکمل های روغن ماهی – به خصوص EPA غنی – ممکن است به بهبود علائم افسردگی کمک کند.

10. بهبود سلامت استخوان ها :

در طول سن و به مرور زمان ، استخوان های بدن انسان ممکن است مواد معدنی ضروری خود را از دست بدهند که این امر منجر به شرایطی مثل پوکی استخوان و استئوآرتریت می شود. مصرف بالای امگا 3 می تواند باعث جلوگیری از بیماری و پوکی استخوان شود .

Leave A Reply

Your email address will not be published.