راز درست کردن یک ماهی شکم پر خوشمزه در فر چیست ؟

0

راز درست کردن یک ماهی شکم پر خوشمزه در فر چیست ؟

یکی از غذاهایی که گزینه مناسبی برای هر مهمانی است، ماهی شکم پر است. ماهی شکم پر را می‌توان هم با ماهی های جنوب و هم با ماهی‌های شمال تهیه کرد. مواد داخل ماهی هم تنوع گوناگونی دارد و بسته به سلیقه آشپز ( که شما باشید) متفاوت می‌باشد. ماهی شکم پری که امروز می‌خواهیم با هم درست کنیم، ماهی شکم پر در فر است . من معتقد هستم که هر غذا یک راز دارد، پس با من همراه باشید تا راز ماهی شکم پر خوشمزه را با هم کشف کنیم.

احتمالا اولین سوالی که ذهن خیلی از شماها را درگیر می‌کند این است که برای تهیه ماهی شکم پر، از چه نوع ماهی باید استفاده کنیم ؟

از ماهی‌های مختلفی می‌شود برای تهیه ماهی شکم پر استفاده کرد. در بین ماهی‌های جنوب، ماهی سنگسر، سرخو، حلوا سفید ، شهری و در بین ماهی‌های شمال، قزل آلا و سفید، بهترین ماهی برای این نوع غذا هستند.

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم‌ پر :

ماهی 1 عدد
گیشنیز خرد شده 1 لیوان
شنبلیله خرد شده 1 قاشق غذاخوری
سیر خرد شده نصف لیوان
پیاز خرد شده 1 عدد
رب انار 2 قاشق غذا خوری
گردو آسیاب شده 1/4 لیوان
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

مراحل تهیه ماهی شکم پر در فر :

1) ابتدا ماهی زبان بسته را می‌شوریم، داخل شکم ماهی را باز می‌کنیم و کاملا خالی می‌کنیم و خوب می‌شوریم . پس از شستن ماهی‌، با یک دستمال تمیز آن را خشک می‌کنیم.

2) قدم بعدی نوبت به مزه دار کردن ماهی می‌رسد. ماهی را با نمک، زردچوبه ، فلفل سیاه و قرمز طعم دار می‌کنیم و می‌گذاریم حدودا نیم ساعت زمان ببرد تا مزه دار شود. می‌توانیم روی ماهی را چند برش سطحی بدهیم که موقع قرار گرفتن در فر‌ ماهی خوب مغز پخت شود.

در فاصله طعم دار شدن ماهی، مواد داخل شکم ماهی را آماده می‌کنیم .

3) ابتدا در یک ماهیتابه، مقدار کمی روغن می‌ریزیم . سپس گیشنیز و شنبلیله که سبزی‌های ماهی محسوب می‌شوند را به روغن اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا سرخ شوند. بهتر است که سبزی ماهی را خیلی سرخ نکنیم که تلخ شود. همین که تغییر رنگ بدهد و بوی سبزی بلند شود کافی است.

گردو،سیر،شنبلیله،گیشنیز،رب انار، فلفل سیاه و فلفل قرمز،ماهی شهری،سیر،نمک و زردچوبه برای تهیه ماهی شکم پر

بیشتر بخوانید : طرز پخت ماهی حلوا سفید شکم پر

4) در یک ماهیتابه ی دیگر، پیاز و سیر را سرخ می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم. گردوی آسیاب شده و رب انار را هم اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

5) سپس سبزی را که از قبل سرخ کرده‌ایم به موادمون اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم و نمک به موادمون اضافه می‌کنیم .

می‌توانید میزان ترش بودن مواد را بچشید و اگر دوست داشتید رب انار بیشتری به مواد اضافه کنید.

خب مواد داخل شکم ماهی آماده است . حالا وقت آن رسیده که داخل شکم ماهی را با مواد پر کنیم.

6) شکم ماهی را باز می‌کنیم و با استفاده از قاشق مواد را به داخل شکم ماهی می‌ریزیم. برای آنکه موقع قرارگرفتن ماهی در فر، مواد داخل آن نریزد و ماهی شکل زیبای خود راحفظ کند، با استفاده از نخ مخصوص آشپزی شکم ماهی را می‌دوزیم . همچنین می‌توانیم برای بستن شکم ماهی از خلال دندان استفاده کنیم.

7) داخل ظرف فر را با مقدار کمی کره یا روغن چرب می‌کنیم، سپس ماهی را توی ظرف فر قرار می‌دهیم . می‌توانیم در کنار ماهی، سبزیجاتی نظیر بروکلی، کدو یا سیب زمینی نیز استفاده کنیم و کنار ماهی در ظرف بچینیم.

8) فر را روی دمای 180 درجه قرار می‌دهیم و ماهی را به مدت 30 دقیقه توی فر می‌زاریم. پس از نیم ساعت، ماهی را از فر بیرون میاریم و روی ماهی زعفران و مقدار کمی روغن یا کره ی آب شده می‌ریزیم و مجددا به مدت 10 دقیقه توی فر قرار می‌دهیم.

خب، این شما و این ماهی شکم پر خوشمزه و مخصوص. نوش جانتان!

Leave A Reply

Your email address will not be published.