چطور مدفونه(ته انداز) ماهی جنوبی درست کنیم؟

0

چطور مدفونه(ته انداز) ماهی جنوبی درست کنیم؟

ماهی از وعده های پرطرفدار در جنوب کشور است که در سفره ی هر خانواده ی جنوبی پیدا می شود.ماهی را می توان به روش های مختلف از جمله سرخ شده، قلیه ماهی، کتلت، کوکو و.. سرو کرد.مدفونه یا ته اندازماهی نیز،یکی ازغذاهای لذیذ جنوبی است که به خصوص در بوشهر،تهیه وطبخ می شود. در ادامه با آموزش طرز تهیه این غذا مارا همراهی کنید.

قدم اول:انتخاب ماهی مناسب

این غذاراباهرنوع ماهی جنوبی میتوان درست کرد.اما بهترین آنها حلوا سفید، شوریده،راشگو و شیر هستند.برای انتخاب آسان تر می توانید در ادامه ،خلاصه ای از مشخصات آنها را بخوانید.

حلواسفیدیازبیدی:زبیدی درزبان عربی اززبده گرفته شده است وبه معنای برگزیده می باشد،این ماهی کتابی شکل وچهارگوش است،رنگی نقره فام دارد،فلس بسیارنرمی داردکه بامالش دست برداشته میشود. دربین تمام ماهیان جنوب حلواسفیدممتازترین آن هاست.این ماهی علاوه براینکه گوشت بسیارلذیذی دارد،ازظاهربسیارزیباوویژگی های خاصی نیزدارامی باشد که درماهیان دیگردیده نمیشود.خرید آنلاین ماهی حلوا سفید تازه

راشگو:این ماهی به دلیل زیبایی به آهوی دریا معروف است.راشگو شکل دوکی،پوست نقره ای روشن بافلس کوچک و دم دوفاق دارد واطراف چشم و پوزه ی آن گاهی به رنگ سرخ است.راشگو از ماهیان مرغوب جنوب است و ضایعات آن کم است.خرید آنلاین ماهی راشگو تازه

 

شوریده:دوکی شکل،ظریف وکشیده است،بافلس های ریزنقره ای،گوشت آن سفیدوکم خاراست وپس ازپخت نرم ولطیف است.خرید آنلاین ماهی شوریده تازه

شیر:ماهی دوکی شکل،درشت وکشیده وازخانواده تن است،پوزه باریک ودم بازدارد،پوست آن نازک وصاف است ،رنگ صربی نقره ای داردوگوشت خام آن صورتی کم رنگ است.خرید آنلاین ماهی شیر تازه

مواد لازم برای تهیه ی مدفونه یا ته اندازماهی جنوبی

 

ماهی 2 عدد
سیر 4 حبه
گشنیز خرد شده 150 گرم
شنبلیله خرد شده 50 گرم
پیاز 1 عدد  بزرگ
تمر هندی 3 قاشق غذاخوری
برنج 2 پیمانه
لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه
شوید خورد شده 100 گرم
پودر لیمو عمانی به مقدار لازم
ادویه کاری به میزان دلخواه
فلفل قرمز،زردچوبه و نمک به میزان لازم

دستور تهیه

ماهی‌ها را خوب پاک کنید و به آن‌ها نمک و آبلیمو بزنید و بگذارید نیم تا یک ساعت بماند و بعد از این مدت آن‌ها را بشویید. بهتر است شکم ماهی را از پهلو برش دهید تا فضای بیشتری برای پرکردن شکم آن داشته باشد. لوبیایی که از قبل خیس کرده و پخته‌اید را کنار بگذارید. برنج را نیز خیس کنید.

پیاز خرد شده را به همراه سیر خرد شده درون تابه‌ای تفت بدهید تا طلایی شود. سپس گشنیز و شنبلیله را به آن‌ها بیافزایید تا کمی تفت بخورد و رنگ سبزی‌ها عوض شود. ادویه‌جات و تمر هندی حل شده در آب را به مواد بیافزایید و بعد از کمی حرارت دیدن شعله را خاموش کنید. با این مواد شکم ماهی‌ها را کاملا پر کنید و بوسیله نخ نسوز شکم ماهی را بدوزید تا در هنگام سرخ شدن باز نشود. کمی زردچوبه و آرد را مخلوط کنید و ماهی‌های کامل خشک شده را در آن بغلتانید و سپس در روغن سرخ کنید (اگر می‌خواهید ماهی را کف قابلمه قرار دهید یک طرف آن‌ها را خیلی کم سرخ کنید تا درون قابلمه نسوزد).

برنج را آبکش کنید و به آن لوبیا و شوید را اضافه کنید. حال ماهی‌ها را در کف قابلمه‌ای که روغن ریخته‌اید بگذارید و برنج را روی آن بریزد و با دست فشار دهید تا کاملا سطح بالای آن صاف شود. بگذارید ته‌انداز ماهی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد و بعد از دم کشیدن آن را درون ظرفی مناسب برگردانید.

نوش جان!

نکات طلایی

♦ طعم این غذا باید کمی ترش و تند باشد، اما اگر این طعم را دوست نداشتید می‌توانید بجای تمرهندی از سس یا عصاره یا آب نارنج استفاده کنید.

 

♦ برای اینکه برنج بصورت قالبی دربیاید باید ارتفاع آن درون قابلمه کم باشد تا به راحتی برگردد.

 

♦ ماهی‌ها را می‌توانید بصورت درسته یا تکه تکه در کف یا لابلای برنج نیز استفاده کنید.

 

♦ در هنگام دم کردن برنج برای بهتر شدن عطر آن می‌توانید، درون قابلمه یک عدد بوته سیر بگذارید و پس از دم کشیدن آن را خارج کنید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.